Antoinette
Beijen

stemacteren &
Voice-over

Luister eens naar mijn stem

terug

Storycoaching

Ik luister naar jouw verhaal

“Het zijn de verhalen die alleen wij mensen vertellen en waarin alleen wij mensen echt geloven.
Dat geloof in een verhaal is de basis voor alle grootschalige menselijke samenwerking.”

Yuval Noah Harari (1976, historicus)

Als storycoach laat ik mensen de kracht van verhalen ervaren en begeleid ik bedrijven en personen bij het vinden en vertellen van hun verhaal. Ik maak daarbij gebruik van storytelling en van storylistening.

Verhalen doen iets met je. Je wordt erdoor geraakt, je voelt mee met de emoties van de (hoofd)persoon. Dat meevoelen gebeurt niet in je hoofd. Het gebeurt in je lijf. Je voelt de spanning, vreugde, schrik, ontroering, opluchting etc. Vreemd toch? Want het is maar een verháál. Maar laat dát nou net precies de kracht van verhalen zijn: Onbewogen naar een verhaal luisteren, bestaat niet. Verhalen brengen je in beweging.

Verhalen zijn daarmee ongelofelijk krachtig. Het zijn dragers van informatie en emoties. Storytelling is het vertellen van verhalen om die informatie of emoties over te brengen wat leidt tot inzicht en verbinding.

Maar, de boodschap van het verhaal kan alleen maar gehoord worden als er geluisterd wordt. In de eerste plaats door de verteller zelf. Naar z’n publiek, maar misschien nog wel meer naar zichzelf. Welk persoonlijk verhaal klinkt er mee in ieder specifiek verhaal dat je vertelt? Als je dat verhaal kunt horen, zullen anderen jou ook horen. Ik noem dat Storylistening.

Wat is een verhaal eigenlijk?

Verhalen worden al verteld zo lang als er mensen zijn. Toch is niet alles wat wordt verteld of geschreven een verhaal.
De filmpjes hieronder heb ik uitgekozen omdat ze allemaal iets vertellen over wat een verhaal is, wat het niet is, hoe het komt dat verhalen zo krachtig zijn. Er zit één artikel tussen. Dat kost even wat tijd (en aandacht) om te lezen, maar doe het maar gewoon. Je snapt vanzelf waarom het de moeite waard is.

Kurt Vonnegut

De reis van de held

De storytelling Animal

Listen to your story

"God made man because he loves stories"

– Elie Wiesel (1928-2016; schrijver en Nobelprijswinnaar)

Voordat een verhaal gehoord kan worden, moet er eerst naar het verhaal geluisterd worden. De sleutel voor dat luisteren ligt bij de verteller. Welke toespraak of presentatie je ook geeft, JIJ bent degene die hem geeft. Je eigen, persoonlijke verhaal klinkt altijd door in dat ene specifieke verhaal dat jij op dat moment vertelt. Het helder krijgen en luisteren naar dat verhaal maakt dat je in contact bent met jezelf. En de mate van contact met jezelf, bepaalt in grote mate het contact dat je met je publiek kunt maken

In Listen to your story coach ik mensen om met meer plezier, zekerheid en effectiviteit te leren communiceren met anderen. Niet zozeer wat je vertelt, maar wie het vertelt staat centraal. Met hulp van verbale en non-verbale technieken oefenen je om in (grote) groepen meer in contact te blijven met jezelf, met het inzetten van de stem om een boodschap over te brengen en met je houding om de boodschap te ondersteunen. Ik de sessies maak ik gebruik van mijn ervaring als gz-psycholoog, stemacteur en als storyteller.

Neem voor meer informatie en mogelijkheden contact met mij op.

Storytelling in business

“People do not buy goods and services. They buy relations, magic and stories!”

– Seth Godin (1960, schrijver)

Alleen wij mensen vertellen verhalen en alleen wij mensen geloven in verhalen. Dat geloof in een verhaal is de basis voor álle grootschalige menselijke samenwerking. Een betekenisvol verhaal, ‘goed’ verteld op het juiste moment, verschaft inzichten, leidt tot herkenning, opluchting en verbinding. En het brengt mensen in beweging.

Maar wat is eigenlijk een verhaal? Hoe kom je tot zo’n verhaal? En als je dat verhaal eenmaal gevonden hebt, hoe helpt zo’n verhaal dan bij het realiseren van je ambities? In deze workshop Storytelling in bedrijven laat ik de deelnemers de kracht van verhalen ervaren en beantwoord ik bovenstaande vragen op beeldende en illustratieve wijze. In het tweede deel van de workshop laat ik de deelnemers zelf kennismaken met de eerste stappen in het vinden en vertellen van verhalen.

Aan het eind van deze twee uur durende workshop heb je een goed beeld gekregen wat storytelling inhoudt en hoe storytelling succesvol kan worden ingezet in een zakelijke omgeving.

Neem voor meer informatie en mogelijkheden contact met mij op.

storytelling in your business

"People don't want more information. They are up to their eyeballs in information. They want faith—faith in you, your goals, your success. Faith in the story you tell."

– Annette Simmons (consultant, schrijfster)

Voor organisaties is het belangrijk om helder te hebben wat de functie van verhalen in hun organisatie is. Dit kan gaan om bestaande verhalen, die zorgen voor een bepaalde sfeer, gedrevenheid, ambitie. En het kan gaan om verhalen die een rol spelen bij grote veranderingen. Waar in je organisatie zitten die verhalen? Waar vind je ze? Hoe kun je ze verzamelen en tot een betekenisvol geheel samenbrengen? Want nogmaals, verhalen geven richting en brengen mensen in beweging.

Storify your data is een traject waarbij ik langere tijd met een bedrijf of organisatie samenwerk om bestaande verhalen te verzamelen en samen verhalen te vormen die recht doen aan de richting, ambitie, verandering of uitdaging waar het bedrijf of organisatie zich voor gesteld ziet.

Voor meer informatie neem contact met mij op.

over
antoinette

Als storyteller laat ik mensen de kracht van verhalen ervaren en begeleid ik bedrijven en personen bij het vinden en vertellen van hun verhaal. Een goed verhaal verveelt nooit, het raakt je en het biedt altijd een mogelijkheid om op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken. En een goed verhaal brengt mensen in beweging. Op weg naar het realiseren van ambities, dromen en doelen.